Ontdek hoe je storytelling kan gebruiken om medewerkers in beweging krijgt zonder dat je daar veel tijd en energie aan kwijt bent.
Een reorganisatie of een andere interne verandering kan erg intensief zijn. Helemaal als er medewerkers zijn die de kont in de krib gooien. Hoe kan je dit nou soepel laten verlopen? Door het gebruiken van verhalen. Verhalen die je intern communiceert maar ook extern. Via intranet, de website, bij presentaties of via social media.
Hieronder drie tips om je verhalen zo te vertellen dat je anderen mee krijgt.
1. “Richt je niet tot hun brein, richt je tot hun hart”
(Nelson Mandela)
Hoe doe je dat dan? Door als bedrijf jouw persoonlijke verhalen te delen met de medewerkers. Daarmee krijgt het bedrijf een ziel. Deel niet alleen de successen maar ook de spannende momenten en de dingen die niet gelukt zijn. Deel de lessen die je hebt geleerd door tegenslag te overwinnen.
2. Gebruik de ‘verplaatsingstheorie’
Wie kent niet het gevoel van helemaal in een verhaal gezogen worden? Als dat gebeurd, heeft dat invloed op de meningen van de mensen. Hoe emotioneler betrokken ze raken bij de persoon uit het verhaal, hoe meer ze geneigd zijn het standpunt van die persoon te accepteren. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich inleven in het verhaal wat je deelt? Daarvoor gebruik je twee elementen: de persoon in het verhaal is sympathiek en heeft de nodige strijd moeten leveren zoals dilemma’s oplossen of hindernissen overwinnen. Dus wil je medewerkers meekrijgen met je verhaal, overstelp ze niet met feiten en cijfers maar werk met voorbeeld verhalen. Neem iemand uit het bedrijf of jullie doelgroep als voorbeeld. Hang het verhaal aan diegene op. Zodra ze zich kunnen verplaatsen in diegene, zullen ze het gevoel hebben dat ze de uitkomst van het verhaal mede kunnen bepalen. Dan zijn ze bereid alles te doen wat nodig is om diegene te helpen bij doel te bereiken.
3. Technologie vult het verhaal aan, maar het verhaal komt altijd op de eerste plaats
Bij presentaties wordt gretig gebruik gemaakt van PowerPoint, Keynote of andere presentatietools. Dat zijn prachtige tools maar die krijgen vaak een te belangrijke plaats tijdens een presentatie. Onthoud dat ze je het vooral moet gebruiken om je verhaal te illustreren, zolang de tool je verhaal maar aanvult. Het verhaal, met spanning en triomf, moet altijd op de eerste plaats komen