Eigenlijk ben ik geen spelletjesmens. Maar bij gebrek aan animatie op de Franse camping waar mijn vriend, zijn zoontjes, mijn dochter en ik deze zomer waren, gingen we ’s avonds yahtzeeën. Stiekem vond ik het best leuk. Vooral omdat mijn yahtzee buddy niet goed tegen zijn verlies kon. Ik won potje na potje en hij werd steeds fanatieker. Hij vroeg me of ik valsspeelde (ehh.. hoe dan?) of ik gewoon geluk had dan? ‘Nee’, zei ik. ‘Ik doe aan positief yahtzeeën’. Hij keek me aan met een blik van: die vrouw is niet helemaal goed bij d’r hoofd. Ik vertelde dat ik elke keer, tijdens het schudden van de dobbelstenen, visualiseerde wat ik wilde gooien. En dat zorgde meerdere keren voor de winst. Mijn vriend is het type ‘zwart / wit’ en geloofde me niet. Hij ging het testen en riep hardop wat ie wilde gooien. Keer op keer was het raak…
Ik geloof dat het verhaal dat je jezelf vertelt van grote invloed is op de realiteit om je heen. Soms werken overtuigingen voor je, en soms tegen je. Als je gelooft dat je nooit miljonair kan worden, dan zal dat niet gebeuren. Als je gelooft dat je nooit je droombaan zal vinden, dan zal dat ook niet zo zijn. Je kunt geen controle uitoefenen over wat andere mensen over je zeggen maar je kunt wel bepalen welk verhaal je in je eigen hoofd afdraait. Zorg dat dit een verhaal is waar je gelukkig van wordt.
Verander je bedrijf door je verhaal te veranderen
Verhalen geven jou en je bedrijf een krachtige identiteit. Niemand heeft precies hetzelfde pakket aan ervaringen, achtergrond en passie. Dat maakt jou uniek en dat is precies waarmee je de mensen aantrekt die bij je passen. Mensen die zich herkennen in jouw verhaal.
Iedereen heeft strijd moeten doorstaan en mislukkingen moeten incasseren. Maar je kan daar alleen kracht uit putten als je jouw verhaal omarmt en de lessen die je hebt geleerd uit je persoonlijke strijd te delen met anderen. Daarmee creëer je vertrouwen. Men zal zich kunnen herkennen in de strijd die je hebt geleverd en de kwetsbaarheid die je toont. Daarmee geef je jouw bedrijf meer identiteit. Jouw eigen uniekheid krijgt een plek centrale plek binnen het bedrijf.
Alleenstaande moeder
Ik zal wat met jullie delen. Een persoonlijke strijd die mij en mijn carrière gebracht hebben naar waar ik nu sta. Een paar jaar geleden had ik een vast contract bij een televisiebedrijf. Ik werkte daar met veel plezier maar ik wilde graag een volgende stap maken in mijn carrière. Toen er zich, bij het programma waar ik al werkte, een kans voordeed om hoger op te komen, aarzelde ik geen moment en stapte gelijk het kantoor van mijn baas binnen. Maar daar stootte ik mijn kop keihard tegen een glazen plafond. Tijdens het gesprek werd er doodleuk gezegd dat ik die baan niet kreeg omdat ik alleenstaande moeder was en de baan veel onregelmatige uren van me zou vragen. Ik had, zo werd er gezegd, geen man thuis zitten om mijn kind op te vangen. Toen knapte er iets in mij. Want waarom zou ik niet beschikken over een vangnet, alleen omdat ik geen vriend thuis had zitten? Waarom werd ik beperkt in mijn carrière mogelijkheden omdat ik alleenstaande moeder was? Het voelde als zo’n groot onrecht. Ik was een tijd lang boos en teleurgesteld totdat ik dacht: ik verander de manier waarop ik naar deze gebeurtenis kijk. Zij zijn degene die denken dat ik dat niet kan. Ik niet. Ik ging opschrijven wat ik wilde qua werk. Hoe ik zou willen dat het eruit zou zien. Binnen afzienbare tijd was ik daar weg, werkte ik freelance, had ik meer vrije tijd en meer inkomsten. En die stappen heb ik genomen terwijl ik wist dat ik financieel alleen verantwoordelijk was voor mijn kind en huis. Het was soms eng, voelde als een sprong in het diepe. Maar het klopte. Mijn werk past weer beter bij wie ik ben als persoon, waar ik in geloof en waar ik blij van wordt. Nu heb ik de vrijheid om televisieprogramma’s te maken en daarnaast mijn eigen bedrijf waarmee ik anderen wil trainen en coachen in het vinden, vormgeven en vertellen van hun persoonlijke verhalen.
Drie stappen voor een interne boost
Waar begin je als je jouw interne verhalen wil ombuigen? Schrijven! Schrijf jouw dromen, jouw visie, jouw ‘why’ op en begin zo met het vormen van jouw nieuwe werkelijkheid.
1. Creëer je toekomst vanuit mogelijkheden, niet vanuit omstandigheden.
Waarom zou iets voor iemand wel haalbaar zijn en voor jou niet? Schrijf eens op hoe je zou willen dat je bedrijf er over vijf jaar uit ziet als je wist dat je niet kon falen.
2. Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg
Verandering vergt een ander verhaal dan het verhaal dat je jezelf nu vertelt. Gebruik de visie die je hebt omschreven bij het vorige punt om op te schrijven wat iemand, met zo’n bedrijf, zou doen. Hoe diegene zou handelen. En ga dat doen!
3. Deel je passie
Veel mensen vinden het moeilijk om hun passie te omschrijven. Stel jezelf de vraag: waar gaat mijn hart sneller van kloppen? Daarmee kom je tot de kern van waarom je doet wat je doet.
Ik geloof dat iedereen een storyteller is. Verhalen beginnen bij jezelf. Leer kijken naar de verhalen die je jezelf vertelt en op welke manier ze jou en je bedrijf wel of niet dienen. Alles is mogelijk, als je maar bereidt bent erin te geloven en ervoor te werken. Dat is mijn motto!